Allmänna villkor
Snapy Domain Registrar AB
1. Allmänt
Detta avtal gäller mellan abonnenten (i följande text kallad kunden) och Snapy.se ("Snapy Domain Registrar AB" org. nr 559485-5578), (i följande text kallat Snapy.se). Avtalet gäller samtliga tjänster och produkter Snapy.se erbjuder (i följande text kallat abonnemanget).
1.1 Avtalets omfattning
Avtalet omfattar avtalstid, avgifter och uppsägning (avsnitt 2), support och underhåll (avsnitt 3), ansvarsfriskrivning (avsnitt 4), kundens ansvar (avsnitt 5), personuppgifter (avsnitt 6) och övriga avtalsvillkor (avsnitt 7).
1.2 Ändringar av avtalet
Snapy.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra detta avtal. Det nya avtalet är giltigt då det ligger publicerat på Snapy.se"s hemsida (snapy.se).
2. Avtalstid, avgifter och uppsägning
2.1 Betalningssätt
Betalning sker mot förskott via:
- Kortbetalning
- Bankgiro
- Faktura (efter kreditgodkännande)
2.2 Avtalstiden för abonnemanget
Abonnemangets avtalstid löper tills vidare från och med beställning. Specifik tjänst gäller under den tid som står specificerat på fakturan.
2.3 Förnyelse av abonnemang som sker var 12:e månad eller mer sällan
För abonnemang som förnyas var 12:e månad, eller mer sällan, kommer Snapy.se senast en månad innan den avtalade tidens slut att sända en påminnelse om att abonnemanget inom kort löper ut. Då väljer kund själv om abonnemanget skall förnyas eller ej. En förnyelse av abonnemanget sker då genom direktbetalning. Om abonnemanget inte förnyas innan det löper ut kommer abonnemanget med dess innehåll att raderas.
2.4 Förnyelse av abonnemang som sker oftare än var 12:e månad
För abonnemang som förnyas oftare än var 12:e månad skickar Snapy.se ut en faktura om förnyelse för en lika lång period vid den nuvarande periodens slut. Fakturan avser förnyelse av abonnemanget framåt i tiden. Avtalet ska anses förnyat vid den tidpunkt då Snapy.se skickat fakturan. Fakturan skall betalas innan betalningsperioden löper ut annars har Snapy.se rätt att stänga av kundens abonnemang och påföra påminnelseavgift, dröjsmålsränta samt eventuellt ersättning för inkassokostnader enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader. Om fakturan inte betalas inom betalningsfristen kan abonnemanget med dess innehåll raderas. Kunden är betalningsskyldig för utställd faktura.
2.5 Kundens rätt att avsluta abonnemang
Kunden har rätt att avsluta sitt abonnemang hos Snapy.se när som helst via en uppsägning (se 2.6). Faktura som kunden redan har betalat ersätts inte. Detta gäller även om tid kvarstår på kundens abonnemang.
2.6 Uppsägning av abonnemanget
En uppsägning av abonnemanget sker genom att kunden skickar en begäran om uppsägning från den e-postadress som står som ägare av kontot till support@snapy.se och därefter bekräftar uppsägningen genom att besvara det mail som Snapy.se skickar ut efter kundens begäran.
2.7 Aktivt abonnemang under avtalstiden
Snapy.se ansvarar för att kundens abonnemang är aktivt på Snapy.se"s servrar under avtalstiden (se avsnitt 4).
2.8 Radering av data vid avslutat abonnemang
Vid avslutat abonnemang raderas samtlig data kopplat till kundens abonnemang lagrat hos Snapy.se.
2.9 Återaktivering av abonnemang
Ett avslutat abonnemang kan eventuellt återaktiveras i de fall då en backup av kundens data ej raderats. Vid återaktivering av abonnemang tar Snapy.se från kunden ut en avgift på 500 kronor inklusive moms.
3. Support och underhåll
3.1 Planerade driftstopp
Vid varje planerat driftstopp ska Snapy.se meddela kunden minst en dag innan avbrottet. Snapy.se meddelar kunden genom e-post eller sms. Detta gäller inte vid eventuell krasch av systemet och/eller förlust av data, oavsett anledning. Vid dessa situationer står Snapy.se fria från ansvar mot kunden (se avsnitt 4).
3.2 Supporttider
Snapy.se förbehåller sig rätten att ändra sina supporttider.
3.3 Backup vid abonnemang som avser webbhotell
Om kundens abonnemang avser webbhotell ansvarar Snapy.se för att dagligen ta backup av kundens data som är upplagt på Snapy.se"s servrar. För webbhotell sparar Snapy.se kundens backuper de senaste sju dagarna. Skulle eventuellt backupsystem gå ur bruk står dock Snapy.se fria från allt ansvar gentemot kunden (se avsnitt 4).
4. Ansvarsfriskrivning
Snapy.se tar inget ansvar för någon skada som en kund, direkt eller indirekt, drabbas av genom användning av abonnemanget. I detta ingår, men är inte begränsat till; serverkrasch, icke fungerande backupsystem, downtime (oavsett anledning), förlust av data och/eller rådgivning som resulterat i förlust av data. Kund kan aldrig göra gällande någon som helst ersättning för skada som kunden orsakats på grund av Snapy.se.
5. Kundens ansvar
Kundens ansvar mot Snapy.se innebär att:
- inte bryta mot svensk lag
- enbart nyttja den tjänst hos Snapy.se som kunden beställt
- inte från sitt abonnemang genomföra intrångsförsök på övrig data som inte tillhör kunden
- i övrigt inte använda abonnemanget på så vis att olägenhet uppstår för Snapy.se eller annan
- alltid kontakta Snapy.se genom kontaktvägar som är kopplade till kundens konto, till exempel registrerad e-postadress eller registrerat telefonnummer
- uppdatera sina personuppgifter
- om kundens abonnemang avser webbhotell, inte sälja vidare eller låta tredje part nyttja abonnemanget
- enbart lägga in domäner i Snapy.se"s system som ägs av kunden
- inte sprida skadligt material såsom virus eller liknande
5.1 Kundens avtalsbrott
Snapy.se har alltid rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om kunden begår ett avtalsbrott i strid med detta avtal.
6. Personuppgifter
Kunden är införstådd med att de personuppgifter som kunden lämnar samlas in och behandlas enligt (6.1) i syfte att kunna uppfylla avtalet mellan kunden och Snapy.se. Kunden samtycker till att dennes personuppgifter kommer att användas i Snapy.se ord- och textbehandling, kundhanteringssystem, registerföring, redovisning och övrig administration samt e-post. Eventuella klagomål angående behandlingen skickas i första hand till Snapy.se för rättelse. Fortsatta klagomål kan därefter skickas till Datainspektionen.
6.1 Personuppgiftshantering
Bolaget behandlar personuppgifter enligt:
- GDPR (Dataskyddsförordningen)
- Svensk personuppgiftslagstiftning
6.2 Utlämnande av uppgifter
Bolaget kan vara skyldigt att lämna ut uppgifter till:
- Myndigheter
- Domstolar
7. Övriga villkor
7.1 Domännamn
Vid beställning av domännamn godkänner kunden även respektive toppdomäns registreringsvillkor. Nyttjande av domännamn sker omgående och går ej att ångra.
7.2 IIS registreringsvillkor
Vid nyttjande av .SE-domän godkänner kunden gällande registreringsvillkor för IIS:
IIS registreringsvillkor för .se-domännamn
Vid nyttjande av .NU-domän godkänner kunden gällande registreringsvillkor för IIS:
IIS registreringsvillkor för .nu-domännamn
7.3 Extratjänster/produkter
Eventuell extratjänst eller produkt kan beställas via direktkontakt med Snapy.se. Detta avtal är grund för alla andra avtal kund har med Snapy.se. Eventuella avtal utöver detta avtal ska ses som tilläggsavtal med detta avtal som huvudavtal.
7.4 Domäner
För samtliga domäner som Snapy.se registrerar åt kunden ska kunden stå som ägare (om kunden inte önskar annat) och Snapy.se som eventuell teknisk/administrativ kontakt. Vid nyttjande av domän under ICANN godkänner kunden gällande villkor för ICANN.
- ICANN Registrant Rights
- Expired Domain Deletion Policy
- ICANN UDRP
- WHOIS Data Requests
7.6 Innestående medel
Kund kan införskaffa innestående medel hos Snapy.se som senare kan användas för tjänster och produkter. Innestående medel, oavsett karaktär, kan ej återbetalas och måste användas inom en period om 12 månader från insättningsdatum. Efter denna period förverkas alla outnyttjade innestående medel och kan inte längre nyttjas.
7.7 Tillämplig lag och tvist
På detta avtal ska svensk lag tillämpas. Vid tvist med anledning av avtalet ska i första hand ske ett försök mellan Snapy.se och kunden att komma överens om en lösning. Misslyckas detta får tvisten prövas i svensk allmän domstol. Kunden har även möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få en rekommendation på lösning av tvisten.